Pesanan Penaja

Sunday 25 April 2010

APA MAKNANYA KEMENANGAN BN SEBANYAK 1725 UNDI INI?


Salam,
BARISAN NASIONAL atau BN telah sekali lagi merampas kerusi panas dalam pilihanraya kecil. Selepas kemenangan Tan Sri Mohd Isa Samad di kawasan yang agak sensitif kini P Kamalanathan pula menjadi ikon yang dipilih. Jika pada 2008 undi kemenangan PR sebanyak 198, maka kini 1725 telah diraih oleh BN. Ini bermakna 1527 pemilih telah beralih minat kepada BN.

Walau bagaimana pun jika dibandingkan dengan bilangan undi majoriti yang memilih BN pada Pilihanraya Umum pada 2004 ialah 14,483 dan amat jauh bezanya. Pada masa itu jumlah pemilih mencecah   72.77%   iaitu seramai  42,592 orang. Nampaknya BN kehilangan 12,758 pemilih yang pro BN - kemanakah perginya mereka ini? Satu kajian terperinci dan realistik perlulah dilakukan. Penulis berpendapat bahawa kempen pembangkang  pada tahun 2008 telah mengganggu pemikiran 34% kalangan mereka yang berada di atas pagar! Dua sebab kekalahan pada 2008 adalah lebih kepada keadaan kerajaan yang telah menerima pelbagai tekanan dari dalam dan luar dan juga faktor kempen Anwar dan instrumennya yang cukup taksub. Melihatkan kelemahan ini maka pembangkang telah mengambil kesempatan.

BN telah mengkaji dan memperbaiki strateginya terutama dalam mengatur kewujudan pelbagai media alternatif yang cukup berkesan. Keberkesanan media alternatif ini tidak boleh dinafikan kerana pihak pembangkang telah terlebih dahulu membuat serangan siber yang menyembabkan kempen pilihanraya BN yang kebanyakan dibuat secara manual dan tradisional tidak dapat menarik hati pemilih muda. Blogger seperti Papa Gomo, Panas Membara, Pisau, MYKMU, Tepak Bersulam, SAYANG MALAYSIA dan lain-lain merupakan antara yang agak aktif di dalam bidang penulisan. Terdapat dari kalangan mereka menulis mengatasi kepantasan media perdana dan mempunyai resos berita yang sangat autentik.  Jika sesuatu isu dimulakan oleh kalangan orang yang berpengaruh maka secepat kilat ada "folow up" yang cukup "daring" dari para blogger berkenaan. Akhirnya pemikiran kalangan blogger ini dijadikan perspektif  "mainstream" masyarakat pembaca blog-blog berkenaan. Adalah dirasakan BN dan UMNO terus memperbaiki pengurusan berkaitan dengan media alternatif. Suatu kaedah pengurusan yang sesuai perlu diaktifkan dengan seberapa segera.

Apakah maknanya kemenangan BN ini? Sysalq memperturunkan beberapa maknanya:

1.  BN kelihatan lebih ikhlas dan dipercayai.

2.  MIC masih dan terus relevan dan dipercayai.

3. UMNO membuktikan keikhlasan dalam soal perkongsian kuasa.

4. Pembangkang dilihat berhipokrasi."sempudal" dengan masalah moral termasuk kecenderungan menggunakan agama demi kepentingan politik dan semuanya itu sudah tidak relevan dan menjijikkan.

5. Berkaitan dengan persoalan para 4 di atas maka pemimpin pembangkang kelihatan "berhipokrasi" - cakap lain buat lain atau cakap tak serupa bikin.  

5. Agama bukan alat permainan kempen pilihanraya.

6. Isu perkauman adalah amalan lama yang tidak relevan lagi.

7. Pengundi bukan Melayu tidak bimbang malah memahami bahawa kewujudan PERKASA dalam membantu BN adalah sebagai menjaga integriti   Perlembagaan Negara dan bukannya untuk berpakat dengan UMNO untuk merampas harta Bukan Melayu.

Berikut adalah berita yang diterbitkan oleh Bernama.com berkaitan kejayaan ini untuk rujukan pembaca:


HULU SELANGOR, April 24 (Bernama) -- A win by the Barisan Nasional in the Hulu Selangor parliamentary by-election tomorrow will mark the party's resurgence not only in Hulu Selangor but also the whole country, said Datuk Seri Najib Tun Razak.

The Prime Minister said only the party with a concept, detailed policies and vision could bring transformation to the people and country.

Victory in Hulu Selangor, he said, would also send a message to the world that the Barisan Nasional (BN) government received the full support of Malaysians.

This contrasted with the opposition party that only knew how to play politics by insulting and slandering other people.

"Their latest slander claimed that I would participate in a debate with (Datuk Seri) Anwar Ibrahim. I have no time to debate with him because I have to look after the well-being of the people and country," Najib said.

The Prime Minister said this at the '1Malaysia People's Gathering' at Taman Bunga Raya in Bukit Beruntung.

Also present at the gathering were Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin, former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad and BN candidate for the by-election, P. Kamalanathan who is facing Datuk Zaid Ibrahim from Parti Keadilan Rakyat in the poll.

Najib also emphasised that the 1Malaysia concept had nothing to do with Israel, adding that the concept was to create one Malaysian race who understood one another.

"1Malaysia is not for the other races to become Malay but to ensure we maintain our identity and work for the betterment of the nation," he added.

-- BERNAMA

Sebenarnya ada banyak lagi makna kemenangan ini..cuba tambahkan lagi dalam komen anda!

sysalq

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages