Pesanan Penaja

Tuesday 27 July 2010

PENGHAPUSAN DISKAUN HARTANAH MELAYU: APAKAH ORANG MELAYU TIDAK SEDAR AGENDA MEREKA?

 Tony Pua Penasihat Ekonomi SU Agung DAP

Salam,
Belum pun sempat kepanasan isu-isu hak-hak Melayu yang cukup menyakitkan hati kita itu reda, Tony Pua Penasihat Ekonomi DAP pula mahukan diskaun hartanah bumiputra dihapuskan! Jika Bumiputra khususnya Orang Melayu tidak sedar apakah maknanya cadangan ini (atau terus buat "make don't know" maka bakal gelaplah masa depan mereka).

Bila mereka memegang tampuk pemerintahan, mereka memula agenda penghapusan hak-hak Orang Melayu secara perlahan-lahan dan satu-demi-satu. Mula-mula, mereka mempertikai tentang Azan di Masjid (Hairan - PAS tetap menyokong mereka) selepas itu mempertikai kenapa kerajaan memberi peruntukan yang lebih untuk membina Masjid. Mereka secara istiqamah mempertikai dan cuba menghapuskan hak-hak yang telah diperuntukkan oleh kerajaan dan  dilindungi oleh perlembagaan. Komplen mereka tentang hak-hak bumiputra dan Orang Melayu hampir meliputi semua bidang bermula dari Dasar Ekonomi Baru sehingga kepada peruntukan biasiswa dan sampai kepada Perdana Menteri dan Timbalan sehingga tentang Kewujudan Raja-Raja Melayu di Malaysia ini.

Dalam hal diskaun hartanah bumiputra, mereka seolah-olah mahukan semua hartanah yang berharga RM500,000 dihapuskan diskaunnya. Ini bermakna kaum bumiputra kerugian 7% (+RM35,000) apabila membeli hartanah berkenaan. Tony menuduh bahawa dasar berkenaan bersifat tidak adil dan memberi peluang kepada orang tengah mengaut keuntungan. Apa yang tidak adilnya? Keputusan memberikan diskaun adalah dibuat secara konsensus yang mengambil kira kepentingan bumiputra. Begitulah sekiranya jika kita bumiputra memberi peluang kepada mereka memegang tampuk pemerintahan. Bayangkan Jika mereka dapat kemenangan besar di dalam Pilihanraya akan datang kerana "Orang Melayu terus bersifat Alpa?"  Apa akan jadi dengan hak-hak Melayu dan Bumiputra?

Menurut Tony lagi, tindakan memberi tanah kepada 80 anak syarikat kerajaan negeri yang kebanyakannya menjalankan aktiviti berkaitan hartanah, adalah tidak ekonomik memandangkan dan tidak membantu perkembangan pembangunan hartanah. Menyentuh tentang operasi anak-anak syarikat kerajaan negeri bermakna Penasihat Eknomi kepada Setiausaha Agung DAP itu dengan secara sepintas lalu mempertikai peluang-peluang yang biasanya ditawarkan oleh anak syarikat kerajaan negeri kepada Kaum Melayu dan Bumiputra!

Apa lagi yang belum dipertikaikan mengenai hak Melayu dan Bumiputra oleh Pembangkang ini? Kita semua amat faham mengapa akhir-akhir ini Datuk Ibrahim Ali sering menunjukkan kemarahannya kepada orang yang menimbulkan hal-hal serupa ini. UMNO juga jangan mendiam diri jika ada orang terus mempertikai tentang hak-hak kita. Jika kita semua diam..maka mereka akan menjadi lebih berani dengan mempertikaikan semua perkara berkaitan dengan diri kita ini.

Walau bagaimana pun, bisingnya Tony Pua mengenai hak-hak Orang Melayu akan memberi isyarat kepada Orang Cina yang menunjukkan bahawa DAP masih tetap relevan kepada mereka! Mereka (DAP) juga yang mendapat "polittical mileage" walau pun kadang-kadang ianya hanya retorik semata-mata. Mereka amat tahu, jika mereka terus menerus cuba melaksana dasar yang bersifat 'merampas' hak-hak Orang Melayu mereka akan "berentap" dengan kalangan tegar dalam memperjuangkan hak-hak berkenaan.    

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages