Pesanan Penaja

Thursday 29 July 2010

GADAI HAK BUMIPUTRA KERANA KEUNTUNGAN WANG

Kesan ketidakseimbangan ekonomi

Salam,
Begitulah orang materialistik. Diskaun untuk Bumiputra didengki khianatkan hanya kerana ianya tidak menguntungkan. Tony Pua seorang penasihat ekonomi yang 'handal' sehingga semuanya dilihat dari segi untung rugi mata wang.

Nanti pada suatu masa hadapan agaknya, semua peruntukan hak bumiputra yang dilindung oleh perlembagaan juga dimansuhkan kerana ianya dikatakan tidak menguntungkan. Senang sahaja jika kita hendak mengira untung. Jika kos berbanding jualan menghasilkan nilai positif maka untunglah operasi kita itu maka jika tidak ianya 'perlu dihapuskan' Cukup senang dan keputusan sebegini tidak memerlukan orang yang berkelulusan tinggi atau penasihat ekonomi untuk mencetuskannya. Apa yang tidak difikirkannya ialah natijah dari tindakan sedemikian. Jika kekayaan hasil keuntungan akibat merampas hak orang dilakukan dengan sewenang-wenangnya maka tidak mustahil ada gerakan yang akan 'menghancurkan' kekayaan kotor sedemikian. Itulah yang pernah berlaku pada 1969. Mungkin orang tidak minat untuk mengingatinya! Sama ada mengingati atau tidak, maka sedarlah bahawa tendensi berkenaan adalah merupakan formula sejagat yang biasa berlaku secara fitrah di seluruh pelusuk dunia! Sebab itulah Islam menganjur aktiviti zakat fitrah bagi melaras kekayaan agar sikaya mempunyai tanggung-jawab sosial dan bukannya semakin "memijak" orang susah.

Seseorang yang sentiasa melihat kehidupan secara materialistik dan menterjemahkannya dengan operasi perniagaan semata-mata akan hilang hati dan akal budi. Mereka bersifat terlampau kalkulatif atau terlalu mengira dan amat bimbang jika rugi. Adakah orang-orang begini boleh menjadi pemimpin yang gemar membantu orang miskin melarat, orang tertindas atau orang yang aniaya dan dizalimi? Jika sifat materialistik begitu menebal dan dijadikan pedoman hidup maka janganlah harap sangat kepada mereka ini.

Ada cerita jenaka mengenai sikedekut yang selalu berkira-kira untung-rugi sehingga dia hampir tidak mahu berkain kafan ketika ia menjadi jenazah nanti,  kerana takut kerugian!  Sungguh berbeza pandangan bersifat bakhil seperti di atas jika dibanding dengan perspektif orang yang memandang bahawa kehidupan di dunia kita ini hanya sementara. Apa yang harus dikira-kirakan (itu pun jika hendak mengira) ialah pahala yang dibawa keakhirat nanti dan bukannya hanya duit melimpah ruah hanya untuk di dunia ini!   

Walalhualam
Sysalq

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages