Pesanan Penaja

Monday 12 July 2010

KEMUNCULAN BARISAN MUDA DALAM PENTAS POLITIK


Peningkatan dalam "Meter Populariti"

Sejak akhir-akhir ini, semua parti samada dalam BN atau Pembangkang cuba mengetengahkan barisan kepimpinan pemuda mereka. Pelbagai isu yang telah ditimbulkan bagi membolehkan para pemimpin muda ini berinteraksi secara agak menonjol.

Isu biasiswa JPA dan MARA yang melibatkan polemik di antara Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa)  melalui Datuk Ibrahim Ali dengan Ketua Pemuda dari Barisan Nasional dan telah menaikkan meter populariti Datuk Dr Wee Ka Siong sebagai Ketua Pemuda MCA dan Khairy Jamaludin (Ketua Pemuda UMNO)

Manakala dalam kes “Tahan Datuk Ibrahim dan Nasir Safar dengan menggunakan ISA” telah sedikir sebanyak mempopularkan Vell Paari (VP) selaku Ketua Pemuda MCA.  Sebelum itu VP telah secara konsisten mengkritik UMNO yang dikatakan beliau sebagai “Pemandu Bas” dan MIC terpaksa mengikut saja ke mana saja arah bas (BN) yang dipandu oleh orang-orang UMNO. Ada seruan-seruan melalui Facebook beliau yang mahukan MIC mengambil tindakan drastik untuk berhenti  menjadi penumpang dalam BN. Persoalannya ialah mampukah MIC menjadi sekurang-kurangnya “co driver” dalam keadaan yang bergolak itu?

Parti PAS juga telah mula mempamirkan pemimpin pelapis mereka melalui gerakan perundingan dengan Pemuda UMNO.  Kelihatan ada suatu tanda bahawa kepimpinan muda PAS menjurus ke arah permuafakan yang lebih efektif  atas dasar sesama Islam. Kepimpinan muda ini lebih terbuka dan mementingkan musyawarah berbanding dengan kepimpinan veteran mereka yang amat berhati-hati dan kerap memandang dari segi “perspektif politik” apabila diajak berunding.  Menurut penulis hakikat sebenarnya ialah ahli PAS dan UMNO wajib bersatu dan ianya merupakan tuntutan agama tidak mengira golongan muda atau ‘orang lama’.

Jika Negara Islam hendak ditegakkan, perkara wajib yang paling asas ialah Umat Islam wajib bersatu. Pertentangan pendapat dalam hal-hal furu’ hendaklah diselesaikan dengan cara musyawarah.             

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages