Pesanan Penaja

Monday 12 July 2010

MIC: Keluar Perhimpunan Tanda Protes



Dua figura MIC yang bertentangan

Hari kedua Perhimpunan Agung MIC menampakkan keadaan bahawa lebih 43% perwakilan MIC mula enggan menyokong kepimpinan mereka sendiri. Jika mereka benar-benar masih setia kepada Datuk Seri S. Samy Vellu (DSSV) maka mereka akan terus duduk menyertai perhimpunan tahunan yang penting itu. Apa yang berlaku ialah perkara sebaliknya.  Nampaknya, mereka terus mempertikai hal persaraan presiden mereka sendiri.  Apabila seorang wartawan membangkitkan isu persaraan DSSV maka beliau menjawabnya dengan nada agak marah yang mahukan isu berkenaan di ’senyap’ kan kerana menurut beliau ada banayak kerja yang mereka perlu fokuskan.

Penulis beranggapan bahawa para perwakilan yang “keluar awal” ialah merupakan perwakilan yang menyokong atau sekurang-kurangnya bersimpati dengan GAS yang dilihat telah dapat memperluaskan pengaruhnya yang mungkin menggugat kestabilan bukan saja DSSV malah MIC itu sendiri. Jika kecenderungan ini berterusan maka MIC bakal menjadi kongres yang terpinggir dan diasingkan oleh ahli-ahli mereka sendiri.

Kekuatan Central Work Committee  (CWC) seperti yang telah digambarkan oleh oleh penulis dalam posting terdahulu bakal menyebabkan barisan pentadbiran MIC bakal diboikot oleh ahli mereka sendiri. Kemanakah ahli-ahli yang bersimpati dengan GAS ini pergi?  Ada 3 pilihan alternatif yang terbuka kepada GAS dan penyokongnya. Pertamanya kekal dalam MIC dan “berentap” dengan CWC. Keduanya mendaftar diri sebagai ahli Makal Sakti dan pilihan ketiga ialah menubuhkan parti baru bagi orang-orang India.

Pilihan pertama akan membuatkan MIC muncul dengan imej dan barisan kepimpinan baru. Pilihan kedua dan ketiga akan menyebabkan MIC kehilangan taring di dalam lanskap politik dinegara ini. Jika MIC terus bergolak akibat krisis kehilangan kepercayaan ke atas kepimpinan mereka maka bermakna kaum India terpaksa mencari alternatif lain sebagai wadah perjuangan mereka.

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages