Pesanan Penaja

Monday 7 June 2010

MASYARAKAT INDIA VS MIC, MASYARAKAT ANTARABANGSA VS PBB


 
NGO's mepunyai masa depan cerah sebagai Jurucakap Masyarakat Antarabangsa

Salam,

MIC VS MASYARAKAT INDIA:
Ketika ahli MIC mahukan perubahan pada pucuk pimpinan, presiden dan CWC mereka mahukan status quo dikekalkan. Natijah dari itu maka wujud kumpulan ahli MIC yang memberontak dan seterusnya bukan sahaja mereka dipecat dari jawatan malah dinafikan keahliannya dalam parti itu. Mantan setiausaha MIC telah memulakan usaha mendapatkan 500,000 ahli yang sehaluan dengan kumpulan mereka untuk membuat suatu tindakan drastik. Apakah bentuk tindakannya? Adakah dengan mencadangkan undian "hilang kepercayaan kepada presiden?" Atau keluar dari MIC dan menubuhkan sebuah wadah politik baru?

Jika bilangan Pro GAS (Gerakan Anti Samy) bertambah ramai maka suara mereka akan lebih kuat. Ianya tidak mustahil boleh berlaku kerana sistem hubungan dewasakini begitu canggih sehingga sampai kepada setiap individu yang prihatin kepada isu tertentu. Tindakan ini persis menubuhkan sebuah NGO yang prihatin terhadap isu yang diperjuangkan. Suara mereka sudah tentu akan didengar kesetiap pelusuk dan memberi impak terhadap isu yang diutarakan.

NGO'S:
Dunia global merangkaikan seluruh pelusuk dunia, malah seluruh manusia yang prihatin. Dunia dilihat 'tanpa sempadan' bukan sahaja dalam urusan ekonomi. Ketika kerajaan dunia memenfaatkan perkembangan ICT maka masyarakat di sekeliling kerajaan mendapat menfaat untuk berkongsi bukan sahaja maklumat malah berkongsi perasaan, kebenaran dan perjuangan. Non Governmental Organizations (NGO's) merupakan penimbal kepada gerakan rasmi kerajaan dunia termasuk Malaysia.

ICT ALAT PENYATUAN:
Dewasakini maklumat boleh sampai kepada setiap individu yang prihatin. Komputer dan telefon bimbit menjadi lebih canggih sehingga menjadi alat hubungan yang penuh bermakna. Fenomena kehebatan para Bloggers memberi impak yang sangat hebat malah menjadi lebih dominan dari media rasmi kerajaan. Presiden Amerika mengambil iktibar dari keberkesanan teknologi canggih ini dan menggunakannya sebagai alat kempen untuk memenangi pilihanraya presiden. Mesej yang disampaikan beliau menyelinap kesetiap individu dan sampai kerumah-rumah tanpa halangan. Apa saja polisi yang hendak diperkenalkan  boleh disampaikan dengan begitu pantas dan mudah. Natijah dari itu NGO's tumbuh seperti cendawan selepas hujan untuk memperjuangkan isu yang sebelum ini telah dipopularkan oleh media alternatif ini.

NGO'S SEBAGAI PENAMPAN KERAJAAN DAN PBB
YABhg Tun Dr Mahathir amat memahami perkembangan ini mendahului kita semua. Beliau menganggap ICT sebagai alat yang sangat berkesan dalam mempertingkatkan mutu dan keberkesanan perjuangan ke arah kebenaran. Beliau mendahului masa dan massa dalam pembangunan Koridor Raya Malaysia (MSC). Sejak dari itu Malaysia selalu terkehadapan dalam kebanyakan bidang. Persidangan yang memperjuangkan hak dan keadilan kerap diadakan di Kuala Lumpur khususnya di Putrajaya.

Persaraan membolehkan YABhg Tun  aktif di dalam Yayasan Perdana dan kemudian menubuhkan pula Perdana4Peace yang menjadi tunggak kepada kebangkitan NGO's bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia bagi memperjuangkan keadilan dan keamanan yang pada ketika ini memfokuskannya kepada pembebasan GAZA dari sekatan Israel. Menggunakan kecanggihan ICT dan keberkesanan Bloggers maka YABhg Tun secara konsisten (istiqamah) melihat apa yang harus diperjuangkan jika "ketidakadilan" terus berlaku di mana-mana pelusuk dunia. Menurut website gerakan yang dipelopori oleh YABhg Tun Mahathir Mohamad dan Dato’ Mukhriz Mahathir sebagai Penasihat ini:            

“Peace for us simply means the absence of war. We must never be deflected from this simple objective.”


"The Perdana Global Peace Organization, a first but resolute step in the arduous journey towards global peace, moves towards the single goal of putting an end to war. Its founder, Tun Dr. Mahathir Mohamad, envisages “a serious, active and sustained struggle against war and for peace”. Sharing and supporting this agenda are world-prominent professionals, intellectuals, authors, statesmen – all passionate advocates of international peace. Together, they have signed the Kuala Lumpur Initiative that defines the Kuala Lumpur Initiative to Criminalise War."

Perjuangan ini memberikan impak yang amat hebat terhadap kekejaman Israel yang gagal ditangani oleh Bangsa Bangsa Bersatu kerana wujudnya kuasa veto oleh "kuasa nuklear" atau 'kuasa besar'  yang selalu menghalang dunia dari mengambil tindakan terhadap kekejaman yang telah dilakukan. Sepatutnya kita tidak hairan dengan sikap PBB ini memandangkan bahawa bangunan PBB yang terletak di Amerika itu sendiri didirikan oleh keluarga Rockefeller yang mempunyai kepentingan yang cukup kuat di Amerika malah seluruh dunia. Apa yang lebih mencurigakan ialah keluarga ini berketurunan Yahudi yang menguasai sistem kewangan dunia dan mempunyai misi dan visi untuk menguasai dunia melalui negara-negara tertentu.

Oleh itu PBB sebenarnya tidak boleh diharap sangat. Mereka terpaksa 'menutup mata' terhadap kes-kes yang melibatkan Israel dan negara berkuasa nuklear.

Perdana4Peace:  PERJUANGAN YANG BIJAK
Penghantaran makanan, ubat-ubatan, peralatan sekolah dan bahan binaan boleh saja melalui sempadan Mesir. Walau pun disekat oleh tentera Islam Mesir sendiri namun mungkin rundingan dalaman tertentu akan membuatkan Mesir 'berlembut hati' untuk secara ikhlas melepaskan semua bantuan ke GAZA. Tetapi kenapa semua bekalan berkenaan 'sengaja' dihantar melalui perairan Israel yang sangat sensitif dan berbahaya itu? Tentu ada sebabnya. Jika melalui Mesir, bantuan akhirnya mungkin sampai tetapi sekatan tetap akan diteruskan oleh Israel. Matlamat utama gerakan ini ialah mengajak dunia bertindak terhadap kezaliman Israel dengan langkah pertamanya ialah menghentikan sekatan terhadap GAZA. Apa yang SANGAT penting di sini ialah membawa Masyarakat Antarabangsa mendesak israel untuk menghentikan sekatan yang zalim itu.

Apabila komando Israel menyerbu dan bertindak ganas dengan membunuh ramai aktivis Free Gaza Movement di atas "deck" kapal Turki ( Mavi Marmara) maka dunia secapat kilat mengetahui bahawa Israel memang tidak berperikemanusiaan. Kebencian terhadap berlakunya insiden ini diterjemahkan dalam pelbagai bentuk termasuklah tunjuk perasaan di seluruh dunia dan tindakan provokatif lain. Terdapat pihak yang bertindak melalui saluran undang-undang. Seluruh media kecuali media rasmi kerajaan israel mengutuk keras perbuatan yang melampau ini.

Pada pandangan penulis keadaan akan tidak sama seperti dulu. Israel sekarang ini menjadi liabiliti terhadap dunia. Masyarakat Antarabangsa melalui Kerajaan Dunia  akan memulakan usaha untuk menghapuskan sekatan berkenaan. Walau pun israel menujukkan pelbagai video yang cuba membayangkan bahawa tindakan kejam mereka adalah sebagai usaha untuk membela diri namun serangan terhadap kapal keamanan dan pembebasan berkenaan berlaku ketika ianya berada di kawasan perairan antarabangsa.

NGO's SEBAGAI PELENGKAP PBB
Penulis amat yakin bahawa tidak lama lagi kumpulan Masyarakat Antarabangsa yang menubuhkan NGO's ini akan mempunyai sistem rangkaian dan pentadbiran yang lebih teratur, Mereka juga akan mempunyai susunan hierarki dalam organisasi serta akan mempunyai prasarana pentadbiran yang lebih mantap diseluruh dunia. Mereka bersatu tanpa mengira warna kulit atau agama dan perjuangan mereka lebih kepada keadilan dan keamanan. Tidak mustahil juga suatu hari nanti kumpulan ini mempunyai kumpulan separa tentera yang akan menjadi penampan terhadap perjuangan mereka. Mereka juga akan lebih bersedia dengan kekuatan teknologi termasuk memiliki kemudahan satelit yang tidak boleh disekat pancaran gelombangnya bagi melawan regim yang lengkap bersenjata seperti israel.  Sebagai contohnya kita boleh melihat bagaimana corak perjuangan aktivitis Greenpeace yang secara istiqamah memperjuangkan keadilan yang kemudiannya telah dilengkapi dengan peralatan canggih. Jika PBB terus terlalu taksub dengan kuasa Veto atau kuasa "Para 'Bankers' Yahudi" maka Rangkaian NGO's akan bertindak sebagai satu saluran bertindak yang amat berkesan mengatasi PBB itu sendiri.

KERAJAAN DUNIA BIASANYA AKUR           
Apabila seluruh rakyat dalam sesebuah negara bersimpati dengan perjuangan yang dibawa oleh majoriti NGO's maka kerajaan negara berkenaan terpaksa bersetuju dengan mereka memandangkan ahli NGO's adalah merupakan entiti yang amat penting iaitu sebagai pengundi pro kerajaan dan bukannya dari kumpulan pembangkang atau teroris.

Mudah-mudahan dunia ini lebih seimbang.

Wallahualam
sysalq

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages