Pesanan Penaja

Sunday 29 November 2009

1hb Disember 2009 - KESAN KEMENANGAN SAIFUL


Nik Muhammad Abduh
Salam,

Apakah kesan kemenangan Saiful pada 1hb Disember 2009? Berikut adalah perbincangan penulis.

Senario 1:
Dewasa kini, NA telah terkena sepak terajang politik dan natijah dari permainan agama dalam politik.  Kalau orang 'arif agama seperti Ketua Persatuan Pengajian Pondok di Kelantan boleh mendakwa NA sesat maka apatah lagi orang biasa seperti kita ini yang dianggap 'ahli neraka' oleh NA - adakah kita akan jatuh kasih cinta sayang kepada NA? Mustahil! Kaedah NA amat berbeza dengan kaedah tarbiah yang dibawa oleh Rasulullah sebagai pembawa kesempurnaan moral dan akhlak. Sungguh amat disesalkan...

Benar sangatlah kata Muhammad Abduh (Anak NA)  dalam blognya bahawa NA yang bermaksud "..jangan ditahan ayah beliau (NA) dari bersara" dan mendakwa bahawa NA begitu tua dan letih untuk terus bertugas. Mungkin kerana sifat itulah (tua dan letih)  maka karisma NA terus merosot dan mengecut sehingga sosek-sosek mencari pengganti disebut-sebut dicorong  mikrofon. Pelbagai agenda dan muslihat dapat dibaca dari segala macam gejolak yang berlaku. Nik Muhammad Abduh sanggup menggelar sesiapa yang menahan bapanya dari bersara sebagai SI BODOH. Namun kenyataan Naib Presiden PAS baru-baru ini mungkin mencetuskan kemarahan kepada Nik Muhammad Abduh yang menyebabkan beliau menggelar Naib Presiden berkenaan sebagai "Si  Bodoh". Berikut adalah sedutan dari HarakahDaily yang memperkatakan tentang perkara berkenaan:

"Bagaimanapun, kata Mahfuz, pandangan dan hasrat Tuan Guru sebagai pemegang jawatan itu kini dan lebih dari itu sebagai Mursyidul Am biasanya diberi keutamaan untuk dipertimbangkan oleh mesyuarat tersebut Mahfuz juga menjelaskan, setiap kali PAS mendapat kerusi majoriti di mana-mana negeri selepas pilihan raya, nama orang yang mendapat kepercayaan parti untuk menjadi Menteri Besar di kemukakan oleh Presiden PAS kepada Sultan negeri yang berkenaan."

Pelbagai rentetan peristiwa dan sosek-sosek mengesahkan bahawa besar kemungkinan NA tidak dihormati lagi oleh orang-orang yang dahulunya berada di dalam satu kem. Bertentangan dengan semua itu kelihatan banyak kalangan dalam PAS sendiri mempunyai muslihat yang begitu kreatif ditambah lagi dengan siasatan isu rasuah oleh SPRM  akan menjadi penghalang besar kepada NA untuk meneruskan khidmatnya. 'Kejatuhan' ini menunggu satu lagi saat "The Moment Of Truth" iaitu keputusan hakim pada 1hb Disember 2009 ini berkaitan dengan rayuan mengetepikan perbicaraan kes yang popular itu.

Senario 2:
Jika Saiful menang (rayuan pemohon ditolak oleh Mahkamah) pada 1hb Disember 2009 bermakna perbicaraan yang sebenar akan bermula tidak lama selepas itu. Ini akan memperkukuhkan pandangan bahawa pihak yang dituduh berkemungkinan melakukan kesalahan. Perspektif pesimis ini ditambah pula dengan kegagalan pihak berkenaan sebelum untuk mendapatkan bahan bukti penting bagi diperiksa oleh pasukan guaman mereka. Maka sosek mencari pengganti bagi Pemimpin PR,Keadilan dan PAS akan terus berlarutan.

Oleh kerana NA menaruh kepercayaan penuh kepada yang tertuduh maka jika tertuduh kalah bermakna kalahlah pegangan NA. Kalahlah juga sokongan para pengikut NA yang telah berkurangan itu. Orang akan  mempertikai tentang kredibiliti NA yang telah memberi "recognition" kepada kredibiliti dan integriti tertuduh. Maka qaul Tok Guru sudah tidak mujarab lagi yang bakal menghancurkan diri sendiri pula!


Adakah telahan ini berlaku? Kita sama-sama lihat...


sysalq

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages