Pesanan Penaja

Saturday 31 October 2009

APA SUDAHNYA : 'KONFLIK' NIK AZIZ DENGAN PEMIMPIN PAS LAIN?



Salam,

Ya ...apakah sudahnya 'konflik' yang cuba dibawa oleh Nik Aziz (NA)? Jawabnya senang sahaja. Suatu contoh paling mudah ialah kita mengambil kira jumlah wakil rakyat di Selangor. Berapa "kerat" Melayu menjadi ADUN di Selangor?   Jawabnya ialah tidak sampai enam puluh peratus tetapi boleh jadi majoriti jika bersatu namun yang peliknya ADUN dari kaum Cina hampir menjangkau separuh dan tidak melambangkan bilangan kaum Cina di Selangor! Penulis percaya Gagasan 1 Malaysia juga bermaksud untuk melihat persoalan nisbah dan komposisi dalam pemilikan agar ianya adil. Dari sudut lain pula Jika 8 ADUN PAS bergabung dengan 20 ADUN BN, maka Selangor akan berada di bawah BN tidak lama lagi dengan sokongan 29 ADUN termasuk dari ADUN Bebas (Mantan PKR).

Fenomena ini berkemungkinan besar akan berlaku tidak lama lagi. Faktor penyumbangnya ialah "track record" orang nombor satu PKR yang  telah mula diketahui umum dan tidak boleh disangkal lagi. Media elektronik amat berjaya memberi kesedaran kepada pelbagai golongan untuk mengakses informasi yang merobah tanggapan mereka terhadap seseorang. Jika NA terus menyokong "orang yang dipertikaikan kewibawaannya itu" maka NA akan turut tersungkur bersama dengan PAS Kelantan. BN Perak akan menjadi lebih kukuh akibat penggabungan PAS dan UMNO dalam satu kerajaan.

Orang Melayu tiada pilihan lain kecuali mencari jalan menggabungkan kedua-dua parti yang masing-masing mempunyai penyokongnya. Jika NA keletihan maka eloklah 'bersara awal' sebelum dibersarakan!

1 comment:

  1. Salam..

    Artikel yg menarik..

    http://nasionalis1982.blogspot.com/

    ReplyDelete

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages