Pesanan Penaja

Friday 25 September 2009

TEKA TEKI POLITIK ORANG MELAYU PALING MENARIK DEKAD INI...


Salam,

Sudah menjadi 'lumrah' pelbagai pihak meramalkan kemuraman dunia politik Orang Melayu dengan cara membayangkan kehancuran samada UMNO atau PAS. Orang yang bersifat pro UMNO membayangkan seharusnya PAS lah wajib dibubar untuk membolehkan ahlinya menyeberang kepada UMNO atau ada pula yang berpendapat sebaliknya. Idea umumnya ialah kemusnahan geopolitik Orang Melayu

Pada suatu senario lain, kumpulan yang mewakili etnik India di Malaysia dikatakan bakal berpecah menjadi 10 serpihan yang mungkin kemudiannya membentuk kumpulan atau parti serpihan masing-masing. Jika mereka merujuk untuk menjadi komponen BN maka mereka sudah tentu menuntut kerusi khusus melalui kuota tertentu. Sila rujuk kes PPP yang berjaya mendapat sejumlah kerusi di dalam PRU lepas dan sebelumnya. Merujuk kepada kes lebih awal PAS yang merupakan serpihan UMNO setelah melalui pelbagai rentetan pengalaman berjaya mendapat peruntukan kerusi yang dimenangi di dalam PRU sebelumnya.

Jika salah satu kumpulan yang mewakili etnik India ini kalah maka mereka boleh berpindah kepada wadah lain di dalam Kumpulan 10 ini.Mereka akan tetap menang dalam pilihan raya jika BN dapat populariti semula. Mereka boleh terus memperjuangkan isu yang berkaitan dengan masyarakat India di Malaysia. Mereka boleh mendesak melalui pelbagai media dan isu. Jelasnya mereka kelihatan sahaja 'bergaduh' tetapi gaduhnya ibarat orang bergurau dengan "main pukul-pukul bantal". Tiada yang bengkak atau luka...apa yang penting ialah isu dapat diselesaikan melalui tuntutan kolektif.

Etnik Cina bagaimana? Mereka lagi cekap. Sehingga sekarang mereka telah berjaya membentuk 'serpihan' yang akhirnya menjadi kuat-kuat belaka. Kekuatan mereka tidak dapat disangkal lagi sehingga dapat menguasai Pemerintah samada melalui BN atau melalui Pembangkang. Mereka benar-benar berjaya.Jika seseorang ahli politik itu ingin beralih angin maka mereka boleh pindah mana-mana wadah yang mereka mahu. Sentiasa ada tempat untuk mereka. Malah baru-baru ini salah seorang orang kuat mereka dikatakan ingin membentuk parti baru. Kalau betul parti baru dibentuk dan ianya merujuk balik kepada BN maka peruntukan kerusi terpaksa diberi kepada serpihan berkenaan. Begitulah kehebatan mereka.

Orang Melayu merasa selesa di Malaysia sehingga mereka tidak menjaga adab. Apabila berpolitik maruah dan kerahsiaan orang merupakan kekuatan bagi lawan. Tumbang menumbang semasa pilihan pelbagai peringkat adalah lumrah. Mereka terus menganggap bahawa Orang Melayu masih terus bakal menjadi TUAN di Malaysia ini oleh itu keselesaan itu membuatkan mereka tidak peduli dengan apa yang akan berlaku ke atas generasi Melayu akan datang. Mereka berpecah 4 iaitu UMNO, PAS, Sedikit dalam Keadilan dan Sedikit dalam kumpulan pimpinan Datuk Ibrahim Ali. Semuanya mempunyai haluan yang berbeza. PAS mengkafirkan penyokong UMNO dan UMNO tidak sebulu dengan PAS. Lebih teruk lagi ialah apabila PAS memperlekehkan perjuangan khusus untuk orang Melayu persis seperti perjuangan UMNO. KEADILAN dan PAS juga bukan parti yang orang Melayu boleh harap kerana ianya ialah media perjuangan untuk menaikkan seseorang melalui agendanya yang tersendiri. PAS "berpatah arang" sehingga sanggup bersengongkol dengan 'musuh Islam' . Adakah kumpulan di atas bergaduh "main pukul bantal?" Penulis tidak nampak fenomena itu. Mereka saling meruntuhkan. Mungkin cuma Datuk Ibrahim Ali kelihatan benar-benar membantu memperjuangkan kesatuan ummah melalui beberapa insiden yang boleh kita rakam.

Kalaulah UMNO runtuh...seperti kata Tun Dr Mahathir (akibat kehilangan integriti) kemana pergi ahli-ahli UMNO nanti? Dimana tempat Orang Melayu ini hendak berpaut? Atau katakan pula PAS runtuh sama sekali..ke mana perginya ahli-ahli PAS? ke mana pula mereka akan pergi dan apa jadi dengan kerusi Melayu yang telah di menangi? Cuba kita fikir...Jika PAS atau UMNO tumbang..Apa akan jadi pada Melayu? Jangan terperanjat sekiranya BN diterajui oleh "orang lain" Bukankah itu bakal menjadi lain dari tradisi? Bukankah itu peristiwa itu akan menghiris dan menyayat hari Orang Melayu? Adakah Orang Melayu boleh menerima keadaan seperti ini? Lihat saja sejarah di mana UMNO dihina dan dikalahkan pada PRU 1969! Apa yang telah berlaku? Ketidakstabilan tercetus!

Pemimpin tertinggi mungkin dapat menelah perkara begini jika berlaku. Pilihanraya ke 13 bakal memperlihatkan kesannya. Teka teki merbahaya ini jika menjadi benar akan menggugat keamanan negara kecuali Gagasan 1 Malaysia Perdana Menteri kita dapat menampan ledakan kemarahan Orang Melayu. Kekalahan PAS dan UMNO biasa dilihat sebelum ini namun ianya adalah merupakan kes yang terpisah-pisah. Namun jika fenomena demikian melibatkan kedua-duanya dan berlaku secara serentak maka ianya sudah tentu akan menyebabkan Orang Melayu ibarat layang-layang yang putus talinya!

Pada pandangan penulis Gagasan 1 Malaysia adalah merupakan suatu penampan berkesan terhadap sindrom perselisihan etnik tetapi malangnya kini ahli politik berasaskan "kaum bukan Melayu" selalu menggunakan konsep ini untuk membuat pelbagai tuntutan. Maksud sebenar dari gagasan ini sengaja tidak mahu benar-benar difahami. Penulis bimbang jika mereka "menyalahtafsirkan" idea yang ikhlas ini serta menggunakan tafsiran itu ketika memenangi pilihan raya akan datang untuk membentuk satu barisan kepimpinan Bukan Melayu yang memerintah bagi menjayakan "tuntutan-tuntutan". Hak Orang Melayu pula yang akan tergugat (Rujuk Datuk Ibrahim Ali - Youtube pada Sidebar). Kita sentiasa ingat dan memerhati, pelbagai dakwaan dari sesetengah mereka yang mahukan lebih dari apa yang mereka ada dengan menyangka bahawa Orang Melayu telah mendominasi kerajaan Malaysia ini.

Penulis ingin mecabar pembaca dan Politikus dan Profesional Melayu untuk menjawab persoalan "Ke mana Melayu jika dua komponen wadah perjuangan ini terkubur?" Adakah mereka akan membaiah kita lagi?

Anta Fikirlah Sendiri!

sysalq

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages