Pesanan Penaja

Sunday 13 September 2009

DR MAHATHIR SILAP - UMNO DAN BN TIDAK AKAN LINGKUP MACAM LDP!


Salam,
Adakah BN atau UMNO akan lingkup seperti LDP di Jepun? Jawabnya tidak, kerana UMNO telah terbubar lebih awal dari tarikh kejatuhan LDP. Rakyat mengetahuinya bahwa UMNO telah tiba-tiba hilang dari kewujudan akibat percakaran pemimpin yang tidak sedar mereka sedang menjahanamkan UMNO. Mereka berebut kuasa bertelingkah mengenai undi sehingga Mahkamah mengisytiharkan UMNO sebagai parti haram! Yang ada sekarang ini ialah UMNO Baru yang perkataan Baru dikelabukan dan kemudiannya hilang. Maka semua orang 'menyangka' UMNO 'lama' masih wujud! Tun Dr Mahathir (DM) dan YM Tengku Razali amat mengetahui ceritanya!

Memang benar, seruan supaya para pemimpin UMNO dan BN mengelakkan pertelingkahan kerana kepentingan perjawatan dan kedudukan tetapi soalnya adakah pada zaman dimana UMNO diharamkan itu tiada fenomena sedemikian? Bukankah malapetaka yang memalukan itu berlaku akibat ego kepimpinan pada masa itu? Bukankah pada waktu itu Dr Mahathir berdiri seorang diri atas kapasiti peribadi sebagai Perdana Menteri yang dibaiah oleh parti bukan Melayu. Bayangkan kalau parti bukan Melayu tidak setia pada masa itu? Apa akan jadi.. jika DYMM Yang Di Pertuan Agung pada masa itu mempersoalkan kredibiliti Perdana Menteri pada ketika itu dan menerima perlantikan PM baru?

Mungkin Datuk Musa lebih faham mengapa beliau menyatakan bahawa "Duri dalam daging sudah keluar" ketika Tun Dr Mahathir keluar dari UMNO baru-baru ini? Mungkin DM menganggap UMNO cuma wadah untuk berpolitik. Ibarat bahasa sebagai cuma wadah untuk berkomunikasi dan bukannya melambangkan budaya! Jadi apalah sangat yang pentingnya pada "wadah". Tidak kiralah ianya PAS ke UMNO..main pukul boleh saja! Paling anih sekali ialah dah berapa kali DM keluar UMNO? Kempen demi kempen dari luar UMNO oleh DM sendiri memperli dan mempertikai kepimpinan UMNO terus dijaja sebelum Pilihan Raya yang lepas. Apabila ditanya adakah UMNO akan terjejas akibat kempen beliau? Tanpa rasa bersalah beliau menjawab "Ya". Sungguh menyedihkan.

Jadi kita tidak hairan perkataan sayangkan UMNO berlegar dibibir sesiapa pun sekiranya tidak dibuktikan dengan amalan. Orang yang setia kepada parti tidak akan keluar masuk parti dan tidak menyerang kepimpinannya dan terus menyatakan bahawa "UMNO akan jatuh" sejak zaman mantan Perdana Menteri lagi. Sungguh menyedihkan.

Sekarang penulis bertanya siapa sebenarnya yang menjatuhkan UMNO?

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages