Pesanan Penaja

Friday 29 August 2008

Adakah DAP parti benar-benar demokratik?


Adakah DAP memperjuangkan semangat demokrasi tanpa mengira bangsa dan agama? Mari kita baca Visi DAP seperti yang diwar-warkan oleh organisasi berkenaan:

"The vision of the party is to establish a peaceful and prosperous social democracy that can unite its disparate races and diverse religions and cultures based on:

a Malaysian Malaysia concept by forging Malaysian race with
universal moral values,

offering equal access and opportunity;
democractic governance and rule of law;
creating wealth and distributing wealth equitably; and
fighting against corruption."

dan lihat pula Misi mereka;

"The Mission of the DAP
Our mission is to make a difference in the lives of Malaysians by bringing about positive changes. To do that leaders and members must be united, have a vision focused on our ideals and principles, congregate talented people who are - economically competent; and with the ability to deliver efficient management of the civil administration."

Visi dan Misi organisasi ini kelihatan 'cantik' lengkap dengan segala perjuangan persamaan kaum, budaya dan agama. Memperkata tentang peluang-peluang yang terbuka luas. Namun itu hanya dalam bentuk tulisan semata-mata. Itu pun belum dikaji apa implikasi perkataan seperti "congregate talented people who are - economically competent" yang sudah tentu merujuk kepada pihak-pihak tertentu sahaja.

Dari segi amalinya mari kita lihat senarai "leaders" bagi DAP ini. Dari seramai 31 orang 'leaders' di peringkat nasional cuma ada 2 orang Melayu yang terlibat berbanding dengan 24 Cina dan 5 India. Bandingkanlah komposisi komiti ini dengan peratus taburan kaum rakyat Malaysia dan renung-renungkanlah samada senarai "leaders" berkenaan selari dengan nisbah yang sepatutnya. Statistik berkenaan belum menyentuh tentang perwakilan dari negeri-negeri (hanya terdiri dari kaum tertentu) yang langsung tidak mencermin ciri-ciri nasional.

Oleh itu DAP tidak sesuai untuk menggelar diri mereka sebagai pejuang Malaysian-Malaysia (istilah yang mereka berikan) kerana sifatnya sedemikian rupa. Sekali lagi DAP di dalam paragraf akhir "Our History" nya menulis;

"DAP shall persevere with its political commitment to bring about a fair, just, democratic and united Malaysia so that the country can rise up to the challenges of the information technology and globalization era and take its rightful place in the international arena."

Pernyataan ini seolah-olah tidak mengiktiraf populariti Malaysia di mata dunia sekarang ini. Malaysia yang sudah terkenal di kalangan warga dunia dari segenap peringkat tidak memerlukan "lakonan semua" perkara yang telah lama dicapai. Jika DAP benar-benar memperjuangkan hak demokratik maka organisasi ini tidak seharusnya menentang perpaduan yang telah sedia terbina di kalangan warga kerajaan yang ada sekarang ini.

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages