Pesanan Penaja

Friday 18 July 2008

APA ITU DNA? APAKAH SIGNIFIKANNYA PEMERIKSAAN DNA?

Apa itu DNA? Apa yang ada pada DNA sehingga seluruh masyarakat menjadi kecoh baru-baru ini? Izinkan saya menjelaskan tentang apa dia DNA
DNA mewakilit frasa Dioksi Ribonukleik Acid iaitu sejenis molekul besar yang menjadi intipati pembangunan fizikal tubuh hidupan tidak kira samada manusia, haiwan dan tumbuhan. DNA merupakan "batu-bata" bagi sesebuah bangunan (tubuh badan). Perkara paling penting tentang DNA ialah ianya merupakan "masterplan" tubuh badan seseorang lengkap dengan pernyataan sifat-sifat fizikal mereka termasuklah warna kulit, warna rambut..dan banyak sifat-sifat lain yang "termaktub" di dalam molekul DNA. pendek kata DNA adalah cerminan fizikal pemiliknya.
Seseorang anak akan membawa molekul DNA dari Si Ibu dan Si Bapa nya dengan suatu corak yang tertentu. Jika seseorang itu anak kepada sianu-sianu maka DNA anak berkenaan mestilah mengandungi DNA ibubapanya dan bukannya DNA dari orang lain. Ini dapat ditentukan secara tepat dengan mengkaji DNA masing-masing.
Contoh paling mudah ialah jika anda minum air dalam sebuah gelas maka sedikit sebanyak airliur anda akan termasuk ke dalam minuman tadi dan boleh dikesan dengan menggunakan peralatan khas. DNA dari sel bibir pula akan terlekat pada muncung gelas yang digunakan. Oleh kerana setiap sel mengandungi DNA maka pemilik sel berkenaan akan dapat dikenalpasti dengan mudah.
Oleh itu DNA menjadi begitu penting untuk mengaitkan sipelaku dengan perbuatannya. Ujian DNA mengesahkan secara saintifik yang jitu bahawa indiviu berkenaanlah yang terlibat di dalam sesuatu perilaku. Disebabkan tahap ketepatan, keberkesanan dan keesahaannya amat tinggi maka orang yang disyakki dalam sesuatu perilaku sudah tentu akan menolak untuk membuat pemeriksaan DNA! Jika memikirkan keadaan dunia hipokrasi sekarang ini maka adlaah wajar suatu hari nanti corak DNA seseorang direkodkan di dalam MyKad.

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages