Pesanan Penaja

Monday 21 June 2010

PERTANDINGAN BUKAN UNTUK BERPECAH BELAH

 Bolehkah kita bersikap lebih demokratik tanpa melibatkan sebarang Kem?


Salam,
Sistem demokrasi yang diamalkan dimerata dunia memperkenalkan mekanisme membuang undi bagi memilih perwakilan dan juga ketua. Roh kepada pengundian itu ialah untuk memberi peluang kepada pemimpin yang dipilih oleh ramai pengundi muncul sebagai pemimpin sejati yang layak memimpin tanpa mengira terdapat pengaruh terhadap pengundian dengan pelbagai cara. Apa yang dapat dibuat oleh jawatankuasa pemilihan yang mengawal perjalanan proses pengundian ialah meminimakan kecacatan kertas undian dan mengelakkan undian akibat pengaruh wang ringgit.

Apa yang menyedihkan ialah gelagat manusia yang hendak dipilih dan juga kumpulan penyokong masing-masing. Mereka membentuk kem-kem atau team. Team untuk berkumpulan dan bermesyuarat.  Jika ramai yang bertanding maka banyaklah team atau kem berkenaan.  Mengikut sejarah, gejala inilah yang meruntuhkan parti termasuk UMNO. Kalau kita masih ingat, pada masa kewujudan Team A dan Team B di dalam UMNO perpecahan mula berlaku sehingga meranapkan UMNO Ori. Penulis juga masih ingat bagaimana kumpulan, team atau kem yang dibentuk pada ketika bergabung melawan Allahyarham Allahyarham YABhg Tun Ghafar Baba yang tidak mempunyai sebarang kem. Akibat kekalahan undian tersebut maka Allahyarham merasa tidak dihargai dan pergi membawa diri menjauhi parti.  Impak dari gabungan ini juga menyebabkan undian untuk Dato' Seri Mohd Najib yang juga bertanding untuk jawatan dalam Majlis Tertinggi menjadi berkurangan walau pun bilangan pencalonannya begitu memberangsangkan.

Kita lihat pula apa yang telah terjadi kepada MCA dan MIC dengan pelbagai kem yang dibentuk dan berentap di dalam parti masing-masing. Setiap pemimpin membawa penyokong tegar yang tidak lagi bersifat demokratik. Pemilihan pucuk pimpinan tidak lagi didasarkan kepada kehebatan individu pemimpin itu sendiri.

Dewasa kini kita dapat mendengar dan melihat pelbagai tanda bahawa akan ada pertembungan seperti mana yang telah diceritakan di atas. Sebagai contohnya pertarungan diantara Ketua Pemuda UMNO dengan "Calon Favorite" yang telah mengisytihar diri untuk bertanding. Kelihatan terdapat tanda-tanda yang menunjukkan pembentukkan kem-kem yang akan memberi impak buruk kepada perpaduan parti. Tidak kiralah bagaimana seseorang calon itu menyatakan kesediaannya untuk bertanding, namun pembentukan kem ini akan memberi kesan yang agak lama untuk kembali bertaut. Perkara yang merugikan ialah setiap orang akan 'diperiksa atau dibaca'  sokongan mereka kepada siapa. Jika terdapat tanda-tanda bahawa orang ini pro sianu-sianu maka biasanya team yang bertentangan akan membuat suatu bentuk 'sanction' yang tidak kelihatan bagi mengelakkan 'kempen negatif ' meresap masuk kedalam kumpulan mereka. Amalan ini melibatkan pelbagai aspek termasuklah posting-posting dalam Facebook atau Blog. Akhirnya semua orang tidak lagi bersikap demokratik dan sentiasa dicurigai.  Kita tidak mahu yang menang mendapat separuh walhal kedua-duanya mempunyai peranan untuk dikongsi bagi membantu Orang Melayu.

Jika pengundi dan pemimpin benar-benar menjadi demokratik tanpa mewujudkan keadaan berpecah belah maka keadaan itu adalah baik dan matang. Kita amat sedih jika berlaku sebaliknya. Apakah kesalahan besar ini perlu diulang seribu kali sehingga meranapkan gagasan kita? Atau kita kena ada satu peraturan yang amat ketat? Ingat, pembangkang sentiasa menunggu peluang untuk "ngap!"        

2 comments:

  1. Sharifah Sheila23 June 2010 at 08:00

    Mereka ni kena lah bersikap lebih sayangkan generasi akan datang. kalau mereka semuda ini bertelagah macam mana kita nak lahirkan pelapis muda, lum sermpat tua dah kecundang . satu bumbung apa lah salah nya bersatu demi memperjuang kan Agama Bangsa dan Negara. Pls......... !!

    ReplyDelete
  2. Benar kata anda. Kesabaran dalam perjuangan sangat penting. Elak dari mendapat separuh sahaja.

    ReplyDelete

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages