Pesanan Penaja

Sunday 20 June 2010

BARISAN NASIONAL: PERKARA YANG WAJIB DILAKUKAN TETAPI TIDAK DILAKUKAN



Salam,

Agaknya apa yang menyebabkan pakatan pembangkang begitu menonjol dalam Pilihanraya Umum Ke 12 pada 2008 yang lalu? Isu yang mereka bawa adalah isu lapok yang terus diperjuangkan malah barisan kepimpinan mereka pula terdiri dari orang-orang lama yang telah menunjukkan kelemahan demi kelemahan sepanjang perkhidmatan mereka. Ada pula komponen mereka yang telah kehilangan visi kerana ingin menambat hati bukan Islam. Perjuangan mewujudkan Negara Islam telah dikesampingkan kerana politik. Istilah "Negara Islam" telah menjadi "Negara Orang Islam". Pakatan menjadi lebih sumbang apabila parti yang kerap mempertikai kedudukan Orang Melayu dan Bumiputra dan Agama Islam boleh "bertepok-bertampar" dengan parti yang "kononnya memperjuangkan Islam" hanya kerana hendak merebut kerusi. Ada juga parti yang tersalah pilih pemimpin yang tidak habis dibicarakan di atas masalah moral yang tidak pernah dihadapi oleh mana-mana pemimpin Malaysia sebelum ini! Atas sesalan yang tidak terhingga maka ramai yang berhijrah keluar dari parti berkenaan. Jadi, semua mereka menunggu masa untuk tumbang tidak lama lagi.

Berbalik kepada persoalan mengapa mereka begitu menonjol dalam pilihanraya lepas? Jawabnya ialah mereka sentiasa "berceramah!" dan sentiasa mengindoktrinasi bukan sahaja para pengikut mereka tetapi seluruh rakyat Malaysia. Ceramah mereka dirakam dimuatnaik ke Youtube. Sesiapa saja boleh menontonnya jika terlepas pandang sebelum ini. Mereka jelasnya telah menggunakan kemahiran bertutur dan kemahiran dalam media dan penerbitan serta kepakaran ICT secara menyeluruh. Mereka bukan berceramah kepada ahli-ahli parti sahaja, tetapi mereka berceramah kepada "semua orang sepanjang masa" dalam "sebarang kesempatan". Mereka sentiasa mengambil kesempatan pada hari-hari kebesaran seperti Maulidurasul atau mengambil kesempatan mengadakan aktiviti di sesetengah mesjid tidak lupa jika ada isu-isu untuk menghentam BN mereka jiga akan menganjurkan sesi ceramah.

Kita bertanya kepada Barisan Nasional (BN), adakah mereka juga melakukan perkara yang sama? Jawabnya tidak! BN bukan bercermaah, tetapi "berucap" dalam majlis rasmi untuk ahli-ahli sahaja. Sesi ucapan pemimpin BN hanya keluar sekerat-sekerat di kaca TV dan ini tidak memberi makna apa-apa sekadara menyampai berita sahaja.  Adakah ucapan ini sampai ke dunia digital? Jawabnya tidak. Jika ada orang-orang BN berceramah mengenai kelebihan BN dan mengkritik pembangkang ialah ketika kempen pilihanraya. Ketika itu masanya sudah agak terlewat. Kempen ke rumah-rumah memang baik dijalankan, lawatan ke rumah kebajikan dan hospital juga berkesan tetapi aktiviti ceramah yang berwibawa perlu ada! Jika tidak, tiada siapa yang akan membetulkan perspektif mereka tentang BN kerana tidak pernah mendengar sendiri dari 'mulut BN'. Oleh itu mereka akan mempercayai apa saja tuduhan pembangkang.

Tidak kira masa,  sesiapa dan di mana jua di dunia ini, jika pembangkang hendak menjatuhkan kerajaan maka tuduhan paling selesa sekali ialah tuduhan amalan rasuah, amalan kronisma dan nepotisma. Coraknya hampir sama. Tuduhan ini amat berkesan dalam banyak keadaan kerana pembangkang tidak perlu membuktikannya dan tiada bangkangan dari kerajaan.  Jika tidak mahu menjadi mangsa, maka BN perlu menafikan dengan sekeras-kerasnya sambil mempamirkan kelemahan dan ketempangan pembangkang terus kepada audien setempat. Kita tidak perlu ada satu "program besar" ke seluruh negara baru hendak mula berceramah kepada orang ramai. Ceramah boleh disampaikan secara runcit mengikut lokaliti. Unit Penerangan atau kader-kader dakwah parti komponen mestilah terlatih, efektif dan hebat. Audiennya bukan hanya kakitangan awam dan kanak-kanak sekolah yang dijemput secara rasmi, atau ahli-ahli parti, tetapi lebih ditujukan kepada orang ramai rakyat marhain yang dahagakan informasi!

Wahai para pemimpin BN, berhenti bertelagah dan berpolitik dalam parti sendiri dan demi kepenting BN keluarlah pergi berceramah kepada orang ramai!

BN? UMNO dan Komponen lain? Anda berani melakukannya?

Wallahualam

2 comments:

  1. pemimpin BN diminta jangan asyik jaga kerusi yang mereka duduk sekarang di diambil deputy nya...fikirkan bagaimana kerusi yang mereka duduk tu boleh diambil parti lawan...lihat apa mereka buat ,engkau buat yang serupa lah ....dia pakai apa ikut jalan sama bezakan nya dgn "angka" mereka buat sekali kau buat 5 kali

    pak pandir moden

    ReplyDelete
  2. Nasihat yang sangat berguna...

    ReplyDelete

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages