Pesanan Penaja

Friday 8 January 2010

KES PENGGUNAAN KALIMAH "ALLAH": BERCELARUNYA PAS DAN PR, TEGAS DAN MANTAPNYA UMNO!

Salam, dalam kes-kes yang berkaitan dengan kepentingan umat Islam dan juga Melayu maka UMNO lah yang ke hadapan dan sering bertindak sebagai pejuang tulen! Mengapa? Sebabnya ialah ahlinya menghayati aspirasi perlembagaan UMNO seperti berikut:

ARTICLE 3 (ARTIKEL 3)
PRINCIPLE AND DIRECTIONS (Prinsip dan Arahtuju)
UMNO is a political party that strives to achieve national aspirations for the benefits of the people, religion and country (UMNO ialah parti politik yang berjuang untuk mencapai aspirasi negara bagi faedah rakyat, agama dan negara)

3.1
To uphold and protect the independence and sovereignty of the nation.
(Menjunjung dan melindung kemerdekaan dan kedaulatan negara)

3.2
To uphold and protect the National Constitution, the State Constitution and the Constitutional Monarchy.
(Menjunjung dan melindungi Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri dan Raja Berperlembagaan)

3.3
To uphold, protect and propagate Islam the official religion and to respect the principle of religious freedom.
(Menjunjung, melindung dan memperkembangkan Islam sebagai Agama Rasmi dan menghormati prinsip kebebasan beragama)
3.4
To uphold the sovereignty of the people and social justice by practicing Democratic System of Parliamentary Government, and developing the economy of the Malays and Bumiputeras as well as the Malaysian people in general.

Pejuang UMNO bergerak dalam satu nada dan membincangkan isu dengan lagu yang sama sederap!
Pas bagaimana? PAS bercelaru dan cacamerba. lebih dari tiga qaul yang dikemukakan oleh 'mazhab-mazhab' politik dalam PAS. Seorang kata okey menggunakan kalimah berkenaan, sorang lagi kata okey sebab agama samawi tapi takut kalut nanti (pandai "playsafe"), sorang lagi kata siapa sokong jadi kufur! Jadi orang PAS yang menyokong Khalid Samad dan orang PKR dan Anwar sendiri dah jadi kufurlah kalau mengikutkan qaul Sang Profesor ini! Itulah yang dikatakan cacamarba. Ini baru sikit...bagaimana agaknya kalau negara ini hendak diambil alih oleh penjajah agaknya ye? Mungkin mereka kata "boleh tu boleh..tapi takut kalut..hehe" Janganlah macam tu kawan...

Nik Aziz berbunyi seperti begini "...boleh tu boleh sebab agama samawi tapi takut mengelirukan (kalutlah tu)"
Agama Samawi? Kan kita semua baca al-Quran tentang kemurkaan Allah terhadap mereka yang merobah kitab-kitab Allah dengan tangan-tangan mereka? Kemurkaan Allah kepada yang menyatakan Allah mempunyai anak dan lain-lain yang asing dari versi kitab asal. Dah ada berapa versi kitab-kitab mereka ini? Lain Versi lain ceritanya. Agaknya kena buka buku lagi kot untuk rujuk kembali tentang persoalan ini. Kalau versi terdahulu yang asal bolehlah kita terima sebagai samawi" Jadi siapa yang mengelirukan siapa?

Perkara paling pelik ialah di luar negara dalam versi Inggeris dan Tamil tidak pula mereka menuntut Kalimah Allah itu. Tiba-tiba mereka hendak gunakan dalam versi Bahasa Malaysia (Bahasa Melayu).  Kalau hendak tuntut menggunakan Kalimah Allah itu, tuntutlah dalam kesemua bahasa! Ini tidak...untuk BM saja. Kenapa ye? (Adalah agendanya tu!)

Dr Farish tulis dalam Herald (Makalah Internet Katolik) bahawa di Mesir penggunaannya "selambe dek aje". Semua orang guna tidak kira agama di sana. Kenapa pula boleh? Tanya Farish. Jawabnya senang sahaja. Yang Berbahagia Tun Mahathir sudah menjawabnya dalam blog beliau. Malah  dahulu kala Sheikh Ahmad Deedat juga menyentuh tentang isu ini. Jika benar mereka menggunakan Kalimah Allah itu lebih awal carilah dalam kitab-kitab suci mereka dan kitab yang asal dan versi-versi awalnya jika Kalimah itu ada termaktub!
Jika tiada...maka kenapa tiba-tiba hendak menggunakannya (Adalah agendanya tu)

Buktinya agendanya ialah, penulis sendiri pernah terjumpa risalah menggunakan Kalimah Allah yang disebar ke rumah-rumah Orang Melayu Islam sekitar tahun 80han yang ditulis dalam bahawa Melayu! Itu tidak termasuk kursus-kursus pos yang diterima oleh orang kampung mengenai ajaran kristian dalam bahasa Melayu pada waktu saya masih di sekolah rendah lagi! Kami pada masa itu belum lagi sesensitif ketika ini jadi kami tidak menghiraukannya. Jika kita semak Perlembagaan Malaysia sebarang sebaran sedemikian kepada Orang Islam adalah satu kesalahan besar! Sekarang ini Orang Islam bukan boleh diperbodohkan lagi   Setelah hasil mahsul negara ini di kaut penjajah Kristian dan Agama lain sejak 400 tahun mereka telah belajar melalui perjuangan UMNO untuk sekurang-kurangnya mempertahankan diri atau jika terpaksa berkorban nyawa demi agama yang dianuti. Fenomena ini bukan tidak pernah berlaku.  Bukankah kes Natrah juga melibatkan keputusan Mahkamah? Apa terjadi kepada Orang Islam?

(Penulis tidak pula menyentuh tentang wujudnya sebilangan 'Melayu Kristian' di Singapura dan Indonesia yang dahulunya Orang Islam! Agaknya Kalimah Allah digunakan ke tidak dalam kitab terjemahan Bahasa Melayu mereka ye? Agaknya siapa yang mengajak mereka menganut agama berkenaan ye dan dalam bahasa apa ye tarbiahnya?)

Abang Long.

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages