Pesanan Penaja

Sunday 1 November 2009

PROSES KEJATUHAN NIK AZIZ dan RUNTUHNYA PR BERMULA - LIABILITI YANG MEREDAKAN MASALAH ORANG MELAYU.



Salam,

Penulis tidak perlu banyak cerita. Apa dah jadi dengan orang kuat Tok Guru? Sila ikuti sedutan pandangan ini yang muncul di dada harakahdaily 01 Nov 2009:


Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berpotensi untuk memimpin Pakatan Rakyat pada masa depan berdasarkan peranannya menjadi penyatu dan mampu mendekati pelbagai kaum di Perak.






Pandangan ini dikemukakan pensyarah politik dari Universiti Malaya, Amer Saifude Ghazali dalam satu wawancara Harakahdaily dengannya baru-baru ini.  

Mengulas kes yang dihadapi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pergolakan yang melanda Parti Keadilan Rakyat yang memiliki jumlah kerusi terbanyak dalam kalangan parti-parti Pakatan Rakyat, beliau berpendapat PR perlu bersedia menerima pemimpin lain untuk memimpin pakatan itu.
"Pakatan Rakyat perlu ada pemimpin pelapis yang boleh diterima semua kaum dan parti," kata akademik yang terlibat mengkaji setiap pilihan raya kecil selepas Pilihan Raya Umum ke-12 lalu itu.
Banyak pihak mula bersedia menghadapi kemungkinan PR memerlukan seorang pemimpin baharu sekiranya Anwar disabitkan bersalah dalam kes mahkamah yang sedang dihadapi.
Perkembangan melibatkan penarikan diri Datuk Zaid Ibrahim - yang disebut-sebut sebagai bakal menjadi salah seorang penggerak utama PR sekiranya berjaya didaftarkan secara rasmi - daripada aktiviti PKR juga telah membawa tumpuan ramai kepada masa depan pakatan itu yang dilihat ketandusan pemimpin masa depan.
"Kebolehan beliau berkomunikasi dengan baik dengan kaum Cina terutamanya menjadikan Nizar individu yang boleh berperanan sebagai penyatu dalam Pakatan Rakyat," kata Amer mengulas kelebihan yang dimiliki Nizar. 
Lihat pula "jauhati"  ucapan Nik Aziz  (NA) yang menampakkan tanda merajuk dan mengkritik PAS Negeri dalam pertemuan untuk disanjung oleh DAP Perak baru-baru ini. Jika PR tidak mempercayai Anwar lagi maka premis pegangan Tok Guru juga bakal dipertikai! Mangapa DAP memanggil NA?

Dalam nada berjenaka, Nik Aziz melahirkan rasa terkejut kerana pemimpin PAS tidak lagi menjemputnya, disebabkan beliau menyokong Pakatan Rakyat.

Kita tidak kisahlah dengan beratus keluhan dan jauhati yang bakal dialami oleh NA tetapi tentang kenyataan-kenyataan biadabnya terhadap UMNO yang sungguh menghiris hati kita semua iaitu:

"Nabi tulis untuk pemimpin bukan Islam baca, bukan Nabi tulis: jangan baca ayat al-Quran ini sebab nanti hina Islam. Pemimpin Umno bodoh agama dan tak suka ikut Nabi," tegas Nik Aziz lagi.

Tegas Nik Aziz lagi, perjuangan PAS berdasarkan ajaran Islam, bukannya politik perkauman Melayu sebagaimana yang diamalkan Umno. 


"Sebelum (Allah) mencipta manusia, bumi ini telah ada. Kalau Allah cipta dulu manusia baru cipta bumi, di mana manusia nak tinggal...dia (manusia) kata dia cipta (dunia)...Umno tak kenal Pencipta, sebab itu dia rampas kerajaan...dia (Umno) anggap bumi ini dia punya," jelasnya.
Apabendenya NA cakap ni?

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages