Pesanan Penaja

Friday 5 September 2008

Dari kaca Mata DAP: Merdeka II - declare Malaysia Day September 16 as second National Day/public holiday









Salam,

Penulis tertarik dengan sedutan ucapan salah seorang pemimpin DAP yang secara terang-terangan memfitnah UMNO secara khusus dan BN secara amnya. Ucapan yang kemudiannya diterjemahkan di dalam bentuk tulisan seperti di bawah dan disiarkan pada muka http://www.dapmalaysia.org/english/2008/aug08/lks/lks4878.htm laman web rasmi DAP.

Apa yang menyedihkan ialah tuduhan yang dilemparkan amat berat bagi sebuah kerajaan yang telah berjasa kepada negara dengan "track record" yang diiktiraf dunia. Selama 51 tahun negara ini merdeka dengan pencapaian yang amat membanggakan punah dengan begitu sahaja dimata mereka ini seolah-olah tiada suatu kebajikan langsung yang telah dibuat oleh kerajaan yang memerintah selama ini. Berikut adalah sebahagian daripadanya:

"Speech by Lim Kit Siang at Anwar Ibrahim’s Permatang Pauh by-election thanksgiving-cum-51st Merdeka anniversary dinner in Permatang Pauh on Sunday, 31st August 2008 at 10 pm:

Merdeka II - declare Malaysia Day September 16 as second National Day/public holiday

Para 1:
I salute the voters of Permatang Pauh for being the pioneers of the Bangsa Malaysia generation who decisively rejected the divisive, racist and chauvinistic by-election campaign of Umno to rise above race and religion to vote solidly on Tuesday, August 26 for Anwar Ibrahim as their MP once again, after an enforced absence of a decade.

Para 6 & 7:
The great Permatang Pauh by-election victory has belatedly given meaning to the 51st Merdeka anniversary celebrations – marking the launching of a Merdeka II campaign to ensure that in the second half-century of our nationhood, ordinary Malaysians are not denied the full benefits of Merdeka in every sphere of national endeavour.

In the past four decades, Umno and Barisan Nasional leaders and their cronies had hijacked and deprived ordinary Malaysia the real fruits of Merdeka."

Penulis merasakan bahawa ahli UMNO dan juga Wakil-Wakil Rakyat dan Parlimen Barisan Nasional perlu menjawab tuduhan sebegini demi mengelakkan tuduhan-tuduhan yang bertalu-talu yang mungkin boleh mempengaruhi pemikiran rakyat yang mudah dipengaruhi.

No comments:

Post a Comment

Anda digalakkan bertukar-tukar pandangan mengenai subjek dalam perbincangan. Sila kemukakan pandangan anda dengan bahasa yang santun.

Important Messages